Onkologische Welt 2014; 05(01): 18-20
DOI: 10.1055/s-0038-1631538
Gynaecological Oncology
Schattauer GmbH

Primary Peritoneal Tuberculosis with Ascites and Elevated CA 125 Mimicking Advanced Ovarian Carcinoma

Case ReportPrimäre peritoneale Tuberkulose mit Aszites und erhöhtem CA 125 täuscht ein fortgeschrittenes Ovarialkarzinom vor.Fallbericht
Z. Hrgovic
3   Department of Obstetrics and Gynecology, General Hospital Offenbach, Offenbach, Germany
,
T. Kulas
1   Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Merkur, Zagreb, Croatia
,
D. Bursac
1   Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Merkur, Zagreb, Croatia
,
G.P. Rados
1   Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Merkur, Zagreb, Croatia
,
K. Bojanic
2   Department of Obstetrics and Gynecology, Division of neonatology, University Hospital Merkur, Zagreb, Croatia
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 February 2018 (online)

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Zusammenfassung

Weltweit nimmt die Zahl der atypischen Formen der Tuberkulose zu, einschließlich der Beckentuberkulose. Hauptsächlich wird dies in Entwicklungsländern beobachtet mit einer schlechten Gesundheitsversorgung und einer hohen HIV-Prävalenz. Die Beckentuberkulose ist selten und schwer zu diagnostizieren, da unspezifisch und es oft zu unspezifischen klinischen Manifestationen kommt. Symptome der Erkrankung können Malignitäten vortäuschen und werden oft für adnexale Tumoren gehalten, besonders bei Vorliegen einer Aszites. Häufig werden die Fehldiagnosen und Therapie-Entscheidungen verbunden mit verstümmelnden unnötigen chirurgischen Eingriffen. Die Diagnose folgt dann nach der Biopsie und Pathohistologie. Retrospektiv werden Malignitäten ausgeschlossen. Die diagnostische Laparoskopie mit Biopsie im Zielgebiet und PCR sind die grundlegenden Methoden für eine korrekte Diagnsotik. Wir stellen hier den seltenen Fall einer Patientin mit Beckentuberkulose vor, die sich mit Harninkontinenz, Aszites und erhöhtem Tumor-Marker CA-125 vorstellte, was zunächst zu der Fehldiagnose einer gynäkologischen Malignität führte. Wenn gynäkologische Symptome behandelt werden, muss auch an ein Beckentuberkulose gedacht werden, die gynäkologische Malignitäten vortäuschen können.

Summary

There are an increasing number of atypical forms of tuberculosis in the world, including pelvic tuberculosis. This is mainly seen in developing countries with poor health care and a high prevalence of HIV positive population. Pelvic tuberculosis is rare and difficult to diagnose because of nonspecific and often atypical clinical manifestations. Symptoms of the disease can mimic malignancies and are often mistaken for adnexal tumours, especially if ascites is present. Incorrect diagnosis and therapy choice are made, often with mutilating unnecessary surgical treatments. The diagnosis is made following biopsy and pathohistology analysis, excluding malignanancies retrospectively. Diagnostic laparoscopy with target biopsy and PCR is one of the fundamental diagnostic methods in making the right diagnosis. We present a rare case of pelvic tuberculosis presenting with urinary incontinence, ascites and a rise in tumor marker CA-125 misdiagnosed as a gynecologic malignancy at first. When treating gynecological symptoms pelvic tuberculosis mimicking gynecological malignancies must be considered.